Συνέντευξη Τύπου - Φεστιβάλ Αθηνών 2018

img

Σήμερα πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία η Συνέντευξη Τύπου του Φεστιβάλ Αθηνών στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, για την παρουσίαση του πλήρους προγράμματος του 2018. Πάνω από 300 άτομα έδωσαν το παρόν, καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο φετινό Φεστιβάλ, εκπρόσωποι φορέων με τους οποίους θα συνεργαστεί το Φεστιβάλ και εκπρόσωποι του Τύπου.

img

Όλο το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, η ομιλία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή, καθώς και φωτογραφικό υλικό από την εκδήλωση, αλλά και τις φετινές παραγωγές έχει αναρτηθεί στην ενότητα press της ιστοσελίδας μας. Μπορείτε να μπείτε http://greekfestival.gr/gr/press . 

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ & ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 2018

ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΒΑΓΓΕΛΗ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟ


Με πολλή χαρά σας καλωσορίζω στην παρουσίαση του προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2018, σ’ αυτόν εδώ το χώρο, στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο επιπλέον θα φιλοξενήσει φέτος το καλοκαίρι μια εγκατάσταση του Φεστιβάλ, απόλυτα ταιριαστή με το χαρακτήρα του Μουσείου. Ευχαριστούμε τη διευθύντρια του ΕΜΣΤ, κ. Κατερίνα Κοσκινά, για τη φιλοξενία της σημερινής εκδήλωσης.

Ως καλλιτεχική διεύθυνση του Φεστιβάλ, είχαμε εξαρχής το στόχο, και τον είχα αναγγείλει, να παρουσιάζουμε πολύ εγκαίρως το καλλιτεχνικό πρόγραμμα, για πολλούς λόγους: περισσότερος χρόνος για προετοιμασία και πρόβες, καλύτερη οργάνωση, καλύτερη συνεργασία με ελληνικούς και ξένους καλλιτεχνικούς οργανισμούς για συμπαραγωγές, καλύτερη επικοινωνία σε ελληνικά και διεθνή μέσα, εξεύρεση χορηγιών, δυνατότητα συμμετοχής σε ευρωπαϊκά προγράμματα κλπ. Να σημειώσω εδώ ότι και φέτος κάποιες παραγωγές του Φεστιβάλ υλοποιούνται χάρη στο 3ετές Πρόγραμμα ΕΣΠΑ που έχει πάρει το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου από το ΠΕΠ Αττικής.

Φέτος λοιπόν πετύχαμε να ετοιμάσουμε τον προγραμματισμό μας πολύ νωρίτερα απ’ ό,τι άλλες χρονιές. Όσο νωρίτερα τόσο καλύτερα. Ανακοινώσαμε το Νοέμβριο την Επίδαυρο, ξεκινήσαμε από το Σεπτέμβριο συνεργασία με τον ΕΟΤ και τα γραφεία του ανά τον κόσμο, συμμετέχουμε σε διεθνείς παρουσιάσεις με την υποστήριξη του ΥΠΠΟ, το οποίο επιπλέον μας στηρίζει στην οργάνωση πρόσκλησης καλλιτεχνικών διευθυντών φεστιβάλ και programmers. Πέρσι ήρθαν πάνω από 20 εκπρόσωποι φεστιβάλ για να δουν ελληνικές παραστάσεις θεάτρου και χορού, φέτος επεκτεινόμαστε και στη μουσική. Εδώ θέλω να πω ότι πέρα από τις παραστάσεις της Επιδαύρου, μεγάλης και μικρής, όπου είχαμε υπέρτιτλους στα αγγλικά, φέτος θα έχουμε αγγλικούς υπέρτιτλους και σε όλες τις ελληνικές παραστάσεις, ενισχύοντας τον διεθνή χαρακτήρα της Πειραιώς 260. Επίσης, για πρώτη φορά, θα υπάρχουν για όλες τις ελληνικές παραστάσεις υπέρτιτλοι στα ελληνικά για κωφούς.

Είμαστε λοιπόν έτοιμοι σήμερα να σας ανακοινώσουμε το πλήρες πρόγραμμα της Αθήνας – στο Ηρώδειο, στην Πειραιώς 260 και στο Άνοιγμα στην πόλη. Η εμπειρία του προηγούμενου χρόνου και η κριτική μας βοήθησε να οργανώσουμε πιο σωστά τη διάχυση των παραστάσεων στους χώρους και φυσικά, μειώσαμε και τον αριθμό των παραστάσεων θεάτρου, χορού και μουσικής: από 127 πέρσι, έχουμε 87 φέτος. Αυτό θα βοηθήσει στην καλύτερη προβολή και επικοινωνία, στην καλύτερη διαχείριση της δουλειάς για τους εργαζόμενους, αλλά φυσικά υπάρχει και η οικονομική διάσταση. Αν και θέλω να πω ότι το 2016 και ακόμα καλύτερα το 2017, χωρίς καθόλου έκτακτες χρηματοδοτήσεις, καταφέραμε να έχουμε, σπάνιο για το φεστιβάλ, πλεόνασμα! Αυτό, χωρίς βέβαια να είναι σε βάρος των καλλιτεχνών και του καλλιτεχνικού έργου, οφείλεται στην καλή διαχείριση, στην πολύ καλή συνεργασία με το ΔΣ, στις συμπαραγωγές, που γίνονται πια σε μεγάλη έκταση, στις χορηγίες, στις εισπράξεις από τα εισιτήρια, στις πωλήσεις ενθυμημάτων κλπ. Φέτος στήσαμε επιτέλους και τμήμα χορηγιών. Κάτι άλλο που λάβαμε υπόψη μας είναι να μην γίνονται επικαλύψεις στο πρόγραμμα, έτσι ώστε, ακόμα και οι επαγγελματίες θεατές, που θέλουν να δουν τα πάντα, να το καταφέρνουν στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό. Εδώ μεγάλο ρόλο έπαιξε η Νικόλ Μουζάκη, υπεύθυνη του Τμήματος Παραγωγών, και ο τεχνικός διευθυντής Κώστας Πολίτης. Είχαμε χρόνο μπροστά μας για σωστή συνεργασία των τμημάτων και τους ευχαριστώ όλους πολύ. Ευχαριστώ επίσης τους συμβούλους της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, τον Ματίας φον Χαρτς (για τις διεθνείς παραγωγές), την Τζωρτζίνα Κακουδάκη (για τα εκπαιδευτικά προγράμματα), τη Δήμητρα Κονδυλάκη (για το σύγχρονο ελληνικό θέατρο αλλά και για τις εκδόσεις του Φεστιβάλ που τις έχει πάρει πάνω της), τη Στεριανή Τσιντζιλώνη (για το χορό), αλλά και τον Κώστα Πηλαβάκη, που εδώ και λίγο καιρό έχει αναλάβει τον τομέα της μουσικής. Όλοι μαζί δημιουργούν μια ομάδα μέσα στην οποία μπορώ να νιώθω ασφαλής, γιατί ένα φεστιβάλ τέτοιου μεγέθους δεν μπορεί να είναι έργο ενός μόνο ανθρώπου.

Η στιγμή του Φεστιβάλ – αυτοί οι καλοκαιρινοί μήνες από τον Ιούνιο ως τον Αύγουστο – είναι σαν μια μαγική αυλαία που ανοίγει στο χρόνο, και αυτή ακριβώς την αίσθηση θέλει να μεταδώσει και το φετινό εικαστικό μας. Έμπνευση για το σχεδιασμό της οπτικής ταυτότητας φέτος ήταν η σκηνική δημιουργία σαν πράξη μαγείας. Ο περφόρμερ, ο μουσικός, ο ηθοποιός, ο χορευτής ως δημιουργοί, ικανοί να κατασκευάσουν κόσμους υπερβατικούς, συμβολικούς και απρόβλεπτους. Η οντότητα-σύμβολο της αφίσας αποτελείται από έναν τέτοιο απρόβλεπο συνδυασμό: ένα πορτρέτο μιας πιθανής προτομής, το μάτι-θεατής, και τα τρία πόδια που εκφράζουν τη διαφορετικότητα, τη συλλογικότητα και την κίνηση – αλλά φυσικά, αυτή η ιδιαίτερη σύνθεση παραμένει πολύσημη και ανοιχτή στην ερμηνεία, κι αυτό είναι κυρίως που μας ενδιαφέρει. Το εικαστικό μας, όπως και πέρσι, το έχει αναλάβει η Ιφιγένεια Βασιλείου με την ομάδα της.

Όπως θα παρατηρήσετε, το πρόγραμμα είναι φέτος πιο στοχευμένο, καθώς ενισχύουμε συνειδητά την ταυτότητα του κάθε χώρου : κλασικός προσανατολισμός με ιδιαίτερη έμφαση στις μεγάλες ορχήστρες και τους διάσημους σολίστ στο Ηρώδειο, σύγχρονη αισθητική και νέες τάσεις στο θέατρο και στο χορό με μετακλήσεις ομάδων της διεθνούς πρωτοπορίας και αναθέσεις σε ταλαντούχους έλληνες καλλιτέχνες στην Πειραιώς 260.

Παράλληλα, διατηρείται και εμπλουτίζεται με νέες site specific δράσεις, ως επί το πλείστον δωρεάν για τους πολίτες, το «Άνοιγμα στην πόλη» στην Αθήνα και στον Πειραιά, που ενθαρρύνει τη συμμετοχή ενός πολύχρωμου κοινού στον παλμό του Φεστιβάλ. Eδώ μας αφορά ιδιαίτερα η παρουσία ανερχόμενων καλλιτεχνικών δυνάμεων, ανάμεσά τους πολλές γυναίκες, που εμπλέκουν δημιουργούς και κατοίκους σε συναρπαστικά συλλογικά εγχειρήματα. Να σημειώσω εδώ ότι για δεύτερη χρονιά συνεργαζόμαστε με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και τόν Νίκο Διαμαντή.

Πρέπει να πούμε ότι φέτος για το «Άνοιγμα στην πόλη», συμπράττουμε και με μια νέα σειρά φορέων, κάτι που μας χαροποιεί ιδιαίτερα: Μεταξύ αυτών το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, που θα φιλοξενήσει στην υπέροχη αυλή του στην Πλάκα μια σειρά συναυλιών, αλλά και το Ωδείο Αθήνων, με το οποίο συνδιοργανώνουμε δύο πολύ ενδιαφέρουσες μουσικές πλατφόρμες: Young Greek Classicsαφιερωμένη στα νέα ταλέντα της ελληνικής μουσικής σκηνής (σε συνεργασία με το Τρίτο Πρόγραμμα) και Aqua Jazz Athens, όπου μουσικοί της τζαζ συναντούν μουσικές της Μεσογείου (σε συνεργασία με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο). Kαι οι δύο αυτές συνεργασίες στοχεύουν στην υποστήριξη νέων δυναμικών στο χώρο της κλασικής μουσικής αλλά και της τζαζ, και ευρύτερα, στην ζωντανή σύνδεση του καλλιτεχνικού μας προγράμματος με τον χώρο της εκπαίδευσης και της έρευνας. Η σύνδεση της καλλιτεχνικής με την εκπαιδευτική διαδικασία υπογραμμίζεται εξάλλου πολλαπλά στο φετινό πρόγραμμα μέσω της γόνιμης συνεργασίας με πολλούς, υψηλού κύρους εκπαιδευτικούς φορείς. Πρώτα απ’ όλα με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, συνοδοιπόρο μας στην υλοποίηση του Λυκείου Επιδαύρου. Αλλά και με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο (Εργαστήρι τζαζ και μουσικής της Μεσογείου), όπως ανέφερα παραπάνω, όπως και με το Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής της Σχολής Καλλιτεχνικών Σπουδών του ΤΕΙ Αθήνας και την Αρχιτεκτονική του Πολυτεχνείου Κρήτης στο πλαίσιο του σχεδιασμού μιας πρωτότυπης, αναδρομικής έκθεσης που αφιερώνουμε στη σπουδαία ελληνίδα θεατρική συγγραφέα Λούλα Αναγνωστάκη. Εδώ θέλω επίσης να αναφέρω την πολύ ενδιαφέρουσα προοπτική της συνεργασίας του Φεστιβάλ με το ΜΙΕΤ για την πραγματοποίηση μιας σειράς εκδόσεων σχετικών με το αρχαίο δράμα, για την οποία ήδη εργάζεται επιτροπή του φεστιβάλ αποτελούμενη από τους πανεπιστημιακούς Δημήτρη Τσατσούλη και Καίτη Διαμαντάκου και τον φιλόλογο Γιάννη Λιγνάδη, τους οποίους ευχαριστώ.

Και βέβαια συνεχίζεται η συνεργασία με το Δίκτυο Πολιτισμού του Δήμου Αθηναίων Athens Culture Net, που στηρίζει και φέτος τις δράσεις του Ανοίγματος στην πόλη, όπως και μια σειρά παραστάσεων του σύγχρονου ελληνικού προγράμματος του Φεστιβάλ, αφιερωμένων στη λογοτεχνία και το βιβλίο, που εντάσσονται στο πρόγραμμα της Αθήνας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας του Βιβλίου 2018 της ΟΥΝΕΣΚΟ. Να μη λησμονήσω επίσης τη συνεργασία μας για δεύτερη χρονιά με την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού στους πολύ ενδιαφέροντες πολιτιστικούς περιπάτους.

Στο Ηρώδειο εξασφαλίσαμε ένα υψηλού επιπέδου πρόγραμμα με μεγάλη ποικιλία, που περιλαμβάνει, ενδεικτικά για την κλασική μουσική, την περίφημη ορχήστρα μπαρόκ από την Ιταλία Il Pomo doro με την οποία ξεκινάμε, σ’ ένα λαμπρό πρόγραμμα με άριες και ντουέτα του Χαίντελ παρμένα από την ελληνική μυθολογία.

Άλλες σημαντικές μετακλήσεις που πρέπει να αναφέρουμε είναι οι κορυφαίοι Τζόζεφ Καλλέγια, ο περίφημος τενόρος της Μάλτας, και ο εγγλέζος σουπερστάρ του βιολιού Νάιτζελ Κέννεντυ.

Θα έχουμε δυο μεγάλες διεθνείς ορχήστρες με τους διακεκριμένους αρχιμουσικούς τους, την Ορχήστρα Τσαϊκόφσκι της Μόσχας με τον Βλαντιμίρ Φεντοσέγιεφ και την Φιλαρμόνια Όρκεστρα του Λονδίνου με τον διάσημο Έσα Πέκα - Σάλονεν.

Η ελληνική μουσική κλασική σκηνή θα έχει σημαντική παρουσία με τη Λυρική Σκηνή που ανοίγει και κλείνει το πρόγραμμα του Ηρωδείου και με πέντε ελληνικές ορχήστρες, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με τη Μάρτα Άργκεριχ, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης που εμφανίζεται για πρώτη φορά με τη νέα αρχιμουσικό της, Ζωή Τσόκανου, την Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, την Καμεράτα με τον Γιώργο Πέτρο και την Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Βύρωνα Φιδετζή, που θα μας παρουσιάσει μια πολύ σημαντική ελληνική όπερα, την Περουζέ του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, στην πρώτη παράστασή της μετά από σχεδόν 70 χρόνια.

Ενισχυμένη όμως εμφανίζεται και η Πειραιώς 260, όπου συγκεντρώνεται σχεδόν το σύνολο των σύγχρονων παραγωγών θεάτρου και χορού.

Στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο επιδιώξαμε μια ισορροπία μεταξύ αναγνωρισμένων και νεότερων δημιουργών, αναζητώντας πάντα μια εστίαση στο ολοκληρωμένο έργο και στον ποιητικό λόγο, είτε σε πιο παραδοσιακές είτε σε πιο υβριδικές φόρμες που αντλούνται από τον χώρο της μεγάλης λογοτεχνίας και του κινηματογράφου. Το κοινό θα ανακαλύψει εκ νέου σε φιλόδοξες φεστιβαλικές προτάσεις καλλιτέχνες που ήδη γνωρίζει και εμπιστεύεται. Ταυτόχρονα, θα γνωρίσει νέους δημιουργούς που έχουν ήδη κεντρίσει με το ιδιαίτερο στίγμα τους το ενδιαφέρον σε διεθνή φεστιβάλ. Ώσμωση θεάτρου και άλλων μέσων (μουσική, ποίηση, κινηματογράφος), θέατρο ντοκιμαντέρ και σύνθεση με κλασική δραματουργία συνθέτουν ένα πληθωρικό σύνολο με έμφαση στη σχέση ιδιωτικού και πολιτικού και στη γυναικεία ταυτότητα.

Ιδιαίτερη σημασία έχει επίσης για μας το σφαιρικό και πληθωρικό αφιέρωμα στην σημαντικότερη μεταπολεμική μας δραματουργό, την πρόσφατα χαμένη Λούλα Αναγνωστάκη, αφιέρωμα που διαρθρώνεται σε τέσσερα ξεχωριστά μέρη. Πρώτον, μια μαραθώνια ραδιοφωνικής υφής παρουσίαση του συνόλου του έργου της από τη Ρούλα Πατεράκη, σε μια 7ωρη παράσταση με την συνδρομή κορυφαίων ηθοποιών που έχουν σημαδέψει τις πρώτες ερμηνείες των ρόλων της. Δεύτερον, τη σκηνοθεσία της Πόλης από τον Γιάννη Μόσχο, ενός έργου που βρίσκεται στον πυρήνα της δραματουργίας της. Τρίτον, μια σκηνογραφημένη, ατμοσφαιρική έκθεση που μας εισάγει στον ιδιαίτερο κόσμο της με οδηγό ανέκδοτο αρχειακό υλικό για το οποίο πραγματοποιείται με δική μας ανάθεση πρωτότυπη έρευνα. Την έκθεση θα συνοδεύει έντυπος κατάλογος. Και τέταρτον, ένα συμπόσιο με τη συμμετοχή προσώπων που την περιέβαλλαν: δημιουργών, σκηνοθετών, ηθοποιών, συγγραφέων.

Στο θέατρο της Αναγνωστάκη, υπάρχουν δίκτυα υπόγεια, σχέσεις και κινήσεις απεγνωσμένες στην κατεύθυνση μιας διαφυγής από την ιστορία, στην αναζήτηση μιας προσωπικής ελευθερίας. Σε μια στιγμή που φαίνεται αναγκαίο να βρούμε ένα νέο νόημα στη σχέση μας με την «Πόλη» και τη συλλογικότητα, και που το ελληνικό θέατρο αναζητά μια νέα ποιητική φωνή, το αφιέρωμα στην Αναγνωστάκη πιστεύουμε ότι θα μας εμπνεύσει και ότι θα σφραγίσει με ιδιαίτερο τρόπο το συνολικό πρόγραμμα του ελληνικού θεάτρου στο φετινό Φεστιβάλ.

Όσον αφορά τις διεθνείς παραγωγές, για άλλη μια χρονιά το Φεστιβάλ συστήνει στο αθηναϊκό κοινό εκπληκτικές νέες φωνές του παγκόσμιου θεάτρου. Πολλές από τις διεθνείς παραγωγές που φιλοξενούμε στο πρόγραμμά μας θέτουν υπό αμφισβήτηση το ρόλο της τέχνης και του καλλιτέχνη στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες. Αυτό που ενώνει τις παραστάσεις που έχουμε επιλέξει είναι ένα βαθύ ενδιαφέρον για την πολιτική κατάσταση σήμερα. Οι παραγωγές αντλούν υλικό από πολύ διαφορετικά μεταξύ τους κείμενα, από το έργο του Τσέχοφ μέχρι άρθρα από τη Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας της Αμερικής. Αλλά και η φόρμα των παραστάσεων καλύπτει ένα εντυπωσιακό φάσμα: Οι Τρεις Αδελφές παρουσιάζονται στη νοηματική, ο ούγγρος Κορνέλ Μουντρούτσο φέρνει στη σκηνή ένα ρηξικέλευθο κινηματογραφικό κώδικα, τεράστιες μαριονέτες  που αναπαριστούν κομμουνιστές ηγέτες περιφέρονται σε ένα ψεύτικο δάσος κάπου στην Κολομβία διά χειρός Mapa Teatro, ο Jaha Koo βάζει ηλεκτρικούς βραστήρες ρυζιού να αφηγηθούν τη ζωή στη σύγχρονη Κορέα. Πολλές παραστάσεις καταφέρνουν να είναι συγχρόνως πολιτικές και διασκεδαστικές, όπως για παράδειγμα το αμερικάνικο Κυνήγι της Ευτυχίας μέσα σε ένα γελοίο σαλούν τύπου γουέστερν από τους Nature Theater of Oklahoma που έρχονται πρώτη φορά στην Ελλάδα. Η παράσταση αυτή ανοίγει το Φεστιβάλ στην Πειραιώς 260 το πρώτο τριήμερο του Ιουνίου, και τις ίδιες μέρες στο Μέγαρο Μουσικής ο Ίβο βαν Χόβε, από τους σπουδαιότερους σκηνοθέτες της πρωτοπορίας αυτή τη στιγμή, θα παρουσιάσει δύο έργα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, τα οποία έχουν λάβει εγκωμιαστικές κριτικές. Όμως, στο Φεστιβάλ Αθηνών επιστρέφει και ο αγαπημένος του ελληνικού κοινού πολωνός σκηνοθέτης Κριστόφ Βαρλικόφσκι, που έρχεται με μια νέα μεγάλη παράσταση, η οποία θα παρουσιαστεί σε μας αμέσως μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στη Βαρσοβία. Επιστρέφει επίσης ο νέος γάλλος σκηνοθέτης Ζυλιέν Γκοσλέν με το 1993, την ιστορία της Σήραγγας της Μάγχης από το άνοιγμά της το 1993 μέχρι τη «Ζούγκλα», τον άθλιο καταυλισμό μεταναστών στο Καλαί, που εμφανίστηκε στην περιοχή τα τελευταία χρόνια, σαν ένα δείγμα θριάμβου της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαψεύστηκε.

Ευχαριστώ το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, που θα φιλοξενήσει τις παραστάσεις του Γκοσλέν και του Ίβο βαν Χόφε και να σημειώσω ότι τις επόμενες μέρες υπογράφουμε μνημόνιο συνεργασίας για την ανταλλαγή χώρων και την πραγματοποίηση συμπαραγωγών.

Στο χορό, ο προγραμματισμός κινείται σε ένα ευρύ πλαίσιο από μεγάλες παραγωγές, όπως το έργο enfant του Boris Charmatz μέχρι έργα δωματίου όπως οι ελληνικές παραγωγές· από διαφορετικές φόρμες όπως η παράσταση-συναυλία των Γιάννη Μανταφούνη και Manon Parent μέχρι το συνδυασμό street dance και σύγχρονου χορού του Bruno Beltrão και της ομάδας του Grupo de Rua.  Το εύρος αυτό υποδεικνύει τον πλούτο και την ποικιλομορφία του χορού σήμερα, το πλάτος της σκέψης και της αναζήτησης των καλλιτεχνών αλλά κυρίως τονίζει ένα βασικό χαρακτηριστικό της φετινής μας φιλοσοφίας: ο χορός δεν είναι απλά μια τέχνη, είναι ένα πεδίο πολλαπλών δυναμικών και επιλογών, μέσα στο οποίο ο καθένας (θεατές και καλλιτέχνες) μπορεί να νιώσει οικεία και να βρει αυτό που αναζητά.


Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό είναι η παρουσίαση έργων χορού που δεν εμπίπτουν στην στενή του έννοια αλλά διευρύνουν τα όριά του, κάτι το οποίο φυσικά δεν είναι καινοφανές. Το έργο της ομάδας El Conde de Torrefiel ή η διάλεξη-παράσταση του Arkadi Zaides δεν κομίζουν απλά ένα παράδειγμα της διευρυμένης έννοιας της χορογραφίας. Είναι μια ματιά που αναδεικνύει λεπτομέρειες και αποχρώσεις όπως όταν κοιτά κανείς σε ένα μικροσκόπιο.


Ιδαιίτερη μνεία αξίζει η Marlene Monteiro Freitas, η οποία επανέρχεται μετά την περσινή της πρώτη γνωριμία με το αθηναϊκό κοινό. Μετά τη βράβευσή της στην Μπιενάλε της Βενετίας ως ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα της γενιάς της, θα παρουσιάσει στο Φεστιβάλ ένα παλαιότερο έργο της για όσους πέρσι δεν είχαν την ευκαιρία να τη δουν και για όσους γοητεύτηκαν από το ιδιαίτερο σύμπαν της.


Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες για το χορό περιλαμβάνουν νέες συνεργασίες του Φεστιβάλ, όπως με το Πάντειο Πανεπιστήμιο, και προσκαλούν κοινό και καλλιτέχνες να μοιραστούν στην Πειραιώς 260 μια μέρα γεμάτη χορό. Ανοιχτά μαθήματα, συζητήσεις, παρουσιάσεις, φαγητό και φυσικά πάρτι, που δίνουν αφορμή να βιώσουμε, να σκεφτούμε, να διασκεδάσουμε, να μοιραστούμε.


Το Λύκειο Επιδαύρου, μετά την εξαιρετικά επιτυχημένη πρώτη χρονιά λειτουργίας του με 121 σπουδαστές Δραματικών Σχολών και Ακαδημιών Θεάτρου από 11 χώρες του κόσμου, διευρύνεται φέτος σε δύο κύκλους (2-16 Ιουλίου και 18 Ιουλίου - 1 Αυγούστου) ανταποκρινόμενο στο μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον σπουδαστών και ηθοποιών.

Το πρόγραμμα του Λυκείου θα πιστοποιείται πλέον από το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου με 6 Διδακτικές Μονάδες με τη δυνατότητα μεταφοράς τους, ύστερα από σύναψη Εκπαιδευτικών Συμφωνιών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με τα Ιδρύματα απ’ όπου προέρχονται οι σπουδαστές.

Με τη φετινή θεματική Πολιτεία και Πολίτης να διαπνέει τις παραστάσεις του αρχαίου δράματος αλλά και το πρόγραμμα σπουδών και εκδηλώσεων του Λυκείου, τα πρακτικά και θεωρητικά εργαστήρια του Λυκείου θα εστιάσουν στη σημασία του χορού στο αρχαίο ελληνικό θέατρο, ως στοιχείο κομβικής σημασίας για την έννοια του πολίτη.

Ανάμεσα στους καθηγητές που πρόκειται να διδάξουν το 2018 είναι: η σκηνοθέτρια και ιδρύτρια της ρηξικέλευθης ομάδας «Χορός Γυναικών», Μάρτα Γκουρνίτσκα, η ηθοποιός, σκηνοθέτρια και ειδικός του συστήματος βιομηχανικής κίνησης στο διάσημο ρωσικό Ινστιτούτο Θεατρικών Τεχνών Γκίτις, Mαρία Σμάεβιτς, ο διεθνώς αναγνωρισμένος ινδός χορευτής, χορογράφος και καλλιτεχνικός διευθυντής του Κέντρου Κινητικών Τεχνών Ατακαλάρι, Τζαγιαχαντράν Παλαζύ, ο ταϋλανδός, χορευτής και χορογράφος, Πίτσετ Κλουνσούν, η ηθοποιός και καθηγήτρια κινεζικής όπερας στη Θεατρική Ακαδημία της Σανγκάης, Τσι, o Ενρίκο Μποναβέρα, ηθοποιός του Πίκολο Τεάτρο του Μιλάνου, o αμερικάνος σκηνοθέτης και δάσκαλος υποκριτικής Ντένις Ράιντ, o σκηνοθέτης, δάσκαλος θεάτρου και μέλος της Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής του Λυκείου, Ρομπέρτο Ρομέι, o δημιουργός του μεγαλύτερου πολιτικοκοινωνικού θεατρικού δικτύου στην Ινδία, Σαντζό Γκανγκούλι, η γνωστή στα καθ’ ημάς Λίλο Μπάουρ, συνεργάτρια του Théâtre de Complicité, η σκηνοθέτρια Γεωργία Μαυραγάνη κ.ά.

Οι κύκλοι του Λυκείου θα κορυφωθούν με δυο παρουσιάσεις στο Μικρό θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου και στο Αρχαίο Στάδιο, ανοιχτές στο κοινό. Την καλλιτεχνική επιμέλεια θα αναλάβουν η Πατρίσια Απέργη και η Ομάδα Griffon - Ιωάννα Πορτόλου, Γιάννης Νικολαΐδης και Σεσίλ Μικρούτσικου.

Τέλος, στο πλαίσιο των παράλληλων δράσεων του Λυκείου Επιδαύρου, συνεχίζεται στην Αργολίδα το πρόγραμμα «Εκπαιδεύοντας το κοινό στο Αρχαίο Δράμα», επίσης σε σύμπραξη με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών στο Ναύπλιο, ενώ το καλοκαίρι οι γονείς που έρχονται στην Επίδαυρο θα έχουν τη δυνατότητα να εμπιστευτούν και φέτος τα παιδιά τους στους θεατροπαιδαγωγούς που καθοδηγούν το εργαστήρι «Δημιουργική Απασχόληση για παιδιά», με θέμα κάθε φορά αφιερωμένο στο έργο που παίζεται στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά για την αγαστή συνεργασία τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Καθηγητή Αθανάσιο Κατσή, καθώς και τον Κοσμήτορα της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και Καθηγητή του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, Χρήστο Καρδαρά.

Το Λύκειο Επιδαύρου, μέλος του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος του Υπουργείου Πολιτισμού, και το πρόγραμμα Εκπαιδεύοντας το Κοινό στο Αρχαίο Δράμα υλοποιούνται σε σύμπραξη με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και την υποστήριξη του Δήμου Επιδαύρου, του Δήμου Ναυπλιέων, της Περιφέρειας Πελοποννήσου και της Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας, και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Αργολίδος (με έδρα το Ναύπλιο).

Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου, για το οποίο κάναμε ειδική συνέντευξη Τύπου τον Νοέμβριο, υπάρχει εμπλουτισμένο με τα τελευταία στοιχεία που προστέθηκαν ως σήμερα στο press kit που παραλάβατε. Κατά τα άλλα, το σύνολο του προγράμματος θα το βρείτε στα ελληνικά και στα αγγλικά στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ, η οποία ανανεώνεται διαρκώς.

Σας ευχαριστώ!