Σημαντικά ονόματα της παγκόσμιας χορευτικής σκηνής φιλοξενούνται φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών. Εκτός από τον σπουδαίο Μπορίς Σαρμάτς, στην Πειραιώς καταφθάνουν αρκετοί νεότεροι δημιουργοί, αλλά και κάποιοι παλαιοί γνωστοί, που εκπροσωπούν τις σύγχρονες τάσεις στον χορό.
φωτογραφικό υλικό σε υψηλή ανάλυση μπορείτε να βρείτε πάντα στο http://greekfestival.gr/gr/press
Προκαλώντας τα όρια της χορογραφίας
Διεθνείς χορογράφοι στο Φεστιβάλ Αθηνών 2018
Για ακόμα μία χρονιά, το Φεστιβάλ θα είναι το μεγάλο αθηναϊκό ραντεβού για τους λάτρεις του χορού. Οι θεατές μπορούν να δουν καλλιτέχνες και παραστάσεις που πρωτοστατούν στην παγκόσμια χορευτική σκηνή. Κοινή γραμμή των παραστάσεων είναι η κινησιολογία που διευρύνεται πέρα από τα γνωστά όρια. «Οι καλλιτέχνες δείχνουν ότι οι αναζητήσεις του σύγχρονου χορού έχουν απομακρυνθεί πολύ από το ύφος, την αισθητική και τα ερωτήματα που απασχολούσαν την τέχνη του χορού μέχρι και πριν από μερικά χρόνια», σημειώνει η Καλλιτεχνική Σύμβουλος για το Χορό στο Φεστιβάλ Αθηνών, Στεριανή Τσιντζιλώνη, συνοψίζοντας τα χαρακτηριστικά των παραστάσεων που θα δούμε. «Τελικά η παράσταση γίνεται μια μίξη από διαφορετικά πεδία: τέχνη, επιστήμη, φιλοσοφία».
Πώς όμως πραγματώνει κάθε παράσταση αυτό το σκοπό; Ο Arcadi Zaides θέτει στο επίκεντρο της παράστασης την κινητικότητας των προσφύγων στα σύνορα. Οι El Conde de Terrefiel συνδυάζουν τον φιλοσοφικό λόγο με την εικαστική εγκατάσταση, για να μας μεταφέρουν από το ατομικό στο συμπαντικό. Ο Bruno Beltrão θέτει ως αφετηρία το street dance για να αρθρώσει πολιτικό λόγο. Η Marlene Monteiro Freitas με επιρροές από ποικίλα πεδία, αναπτύσσει μια ιδιαίτερη κινησιολογία που δημιουργεί μία νέου τύπου αρμονία, μέσα από τις αντιθέσεις. Ενώ ο Γιάννης Μανταφούνης με τη Manon Parent αναπτύσσουν μια μεθοδολογία που βασίζεται στον δομημένο χορευτικό αυτοσχεδιασμό, σε ανοιχτό σενάριο.
Arkadi Zaides
TALOS
Πειραιώς 260 – E
4-6 Ιουνίου, 21:00
Ο πολιτογραφημένος Γάλλος, Λευκορώσος χορογράφος Αρκάντι Ζαΐντες, παρουσιάζει μία lecture performance για την έννοια των συνόρων και τις μετακινήσεις των πληθυσμών γύρω από αυτά. Μια παράσταση που εξετάζει τα όρια της χορογραφίας, με υλικό που προέκυψε μετά από διετή έρευνα με την ομάδα του πάνω στη σχέση ανάμεσα στην κίνηση και τις νέες τεχνολογίες παρακολούθησης. Αφορμή στάθηκε η μελέτη του Talos, του προγράμματος ασφαλείας της Ε.Ε. με στόχο την προστασία και παρακολούθηση των ευρωπαϊκών συνόρων την περίοδο 2008-13. Ο Ζαΐντες εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους οι περιορισμοί των συνόρων και οι στρατηγικές παρακολούθησης χειραγωγούν το ανθρώπινο σώμα και γεννούν μια νέα χορογραφία, ενώ πίσω του, σε μία οθόνη ζωντανεύουν στιγμιότυπα βασισμένα σε πραγματικό και σε επινοημένο υλικό. Το TALOS είναι μία σύζευξη του φιλοσοφικού με το παραστατικό, μία παράσταση που δημιουργείται από τη συνάντηση της θεωρίας και της πράξης.
Στις 4 Ιουνίου, μετά την παράσταση θα γίνει ανοιχτή συζήτηση με τον Arkadi Zaides (χορογράφο), την Έφη Λατσούδη (Μέλος της Αλληλεγγύης Λέσβου) και τον Κωστή Παπαϊωάννου (τ. Γενικός Γραμματέας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, ιστορικό).
Συντονίζει η Στεριανή Τσιντζιλώνη (Καλλιτ. Σύμβουλος για το Χορό, ΦΑ).
Η συζήτηση θα διεξαχθεί στα ελληνικά (Διάρκεια: 1 ώρα)
Συντελεστές:
Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Arkadi Zaides
Σε συνεργασία με τους: Claire Buisson, Nienke Scholts, Jonas Rutgeers, Youness Anzane, Effi & Amir (Effi Weiss & Amir Borenstein), Gabriel Braga, Culture Crew, Amit Epstein, Dyane Neiman, Thalie Lurault, Etienne Exbrayat, Simge Gücük
Διεθνής διανομή: Key Performance - Julia Asperska & Koen Vanhove
Συμπαραγωγή: Les Subsistances, Lyon (Γαλλία), CDC Toulouse (Γαλλία), NEXT Festival, LilleKortrijk-Tournai (Βέλγιο-Γαλλία), La Maison de la Danse, Lyon (Γαλλία), CCNN – Centre Chorégraphique National de Nantes (Γαλλία), TanzQuartier Wien, Vienne (Αυστρία), Wiesbaden Biennale, Wiesbaden (Γερμανία), Teaterhuset Avant Garden, Trondheim (Νορβηγία), K3 - Zentrum für Choreographie | Tanzplan Hamburg που εντάσσεται στο στο πλαίσιο του project Together Apart, με τη χρηματοδότηση του Γερμανικού Ομοσπονδιακού Ιδρύματος Πολιτισμού (Γερμανία)
Residency: O Espaço do Tempo, Montemor-o-Novo (Πορτογαλία), STUK, Leuven (Βέλγιο), Kunstenfestivaldesarts (Βέλγιο), Dialoghi Residencies for Performing Arts in Villa Manin/CSS Udine (Ιταλία), Tanz im August/HAU Hebbel am Ufer (Γερμανία)
Με τη συμμετοχή του DICRéAM. Με την υποστήριξη του Transfabrik Fund - the Franco-German Fund for performing arts,Institut des Croisements
Ο Arkadi Zaides υποστηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Επικοινωνίας της Γαλλίας - Ωβέρνη-Ρον-Αλπ
Υπό την αιγίδα του:
Bruno Beltrão - Grupo de Rua
Inoah
Πειραιώς 260 – Η
13-15 Ιουνίου, 21:00
Ο Βραζιλιάνος Μπρούνο Μπελτράο, που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, είναι μία ξεχωριστή χορογραφική παρουσία, καθώς με το ιδιαίτερο ιδίωμά του κατάφερε να εισάγει στον κόσμο του σύγχρονου χορού το street dance και τη χιπ χοπ. Η ομάδα του, Grupo de Rua, συστάθηκε το 1996 και αποτελείται αποκλειστικά από αυτοδίδακτους χορευτές από διαφορετικά είδη του street dance. Βραβευμένος το 2010 με το Bessie Award, ο Μπελτράο συνεχίζει να εντυπωσιάζει με τις χορογραφίες του, που δεν περιορίζονται στη μεταφορά του street dance στη σκηνή, αλλά σε νέες συνθέσεις που δοκιμάζουν τις συμβάσεις του είδους και θίγουν γενικά θέματα και προβληματισμούς.
To Inoah είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της δουλειάς του, καθώς μέσα από τις εκπληκτικές σωματικές ικανότητες των χορευτών του, ο Μπελτράο θίγει τα σκάνδαλα διαφθοράς και τις πολιτικές συνθήκες στην πατρίδα του, ενώ παράλληλα μιλάει για το πώς ο άνθρωπος να διαμορφώνεται από τις συνθήκες και τις ιδεολογίες. Μέσα σε μια σχεδόν άδεια σκηνή, δέκα χορευτές πραγματεύονται τη συνδιαλλαγή, τη σύγκρουση, τη συνύπαρξη και τη συλλογικότητα, σε μία άκρως εντυπωσιακή χορογραφία.
Δείτε το βίντεο της παράστασης, στο προφίλ του Φεστιβάλ στο facebook:
https://www.facebook.com/athepfestival/videos/10155364418345770/
Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Bruno Beltrão
Βοηθός σκηνοθέτη: Ugo Alexandre Neves
Ερμηνευτές: Bruno Duarte, Cleidson De Almeida “Kley”, Douglas Santos, Igor Martins, João Chataignier, Leandro Gomes, Leonardo Laureano, Linaldo Pantoja “Dhuk”, Ronielson Araújo “Kapu”, Sid Yon
Φωτισμοί: Renato Machado
Κοστούμια: Marcelo Sommer
Μουσική: Felipe Storino
Υποστήριξη: BEIRA
Συμπαραγωγή: Kampnagel (Αμβούργο), Festival de Marseille (Μασσαλία), Wiener Festwochen (Βιέννη), Mousonturm (Φρανκφούρτη), Kunstenfestivaldesarts (Βρυξέλλες), Tanzhaus Nrw (Ντύσσελντορφ)
Marlene Monteiro Freitas
of ivory and flesh - statues also suffer
Πειραιώς 260 – Η
24 & 25 Ιουνίου, 21:00
Είναι δύσκολο να περιγράψει κανείς τον ενθουσιασμό των θεατών που παρακολούθησαν την παράσταση Βάκχες-πρελούδιο κάθαρσης της Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας, πέρσι το καλοκαίρι στην Πειραιώς 260. Η νεαρή πορτογαλίδα από το Πράσινο Ακρωτήρι με τη διαρκώς ανερχόμενη πορεία, δικαίως συγκαταλέγεται πλέον στους πιο υποσχόμενους καλλιτέχνες του χορού παγκοσμίως. Αντλώντας την έμπνευσή της από ποικίλες πηγές, καταλήγει σε απρόσμενους κινησιολογικούς κώδικες, πολύ μακριά από τις καθιερωμένες συμβάσεις του χορού και σε συνδυασμό πάντα με έντονη μουσική επένδυση.
Βραβευμένη πλέον με τον Αργυρό Λέοντα για τον Χορό στην Μπιενάλε της Βενετίας (2018), η χορογράφος επανέρχεται στην Πειραιώς 260 με την παράσταση που την εκτόξευσε ανάμεσα στα σημαντικότερα ονόματα του σύγχρονου χορού. Πρόκειται για το πρώτο έργο της για μεγάλο σύνολο και μουσικούς (κρουστά) και περιγράφεται από την ίδια ως «χορός από μαρμαρωμένες φιγούρες». Στο επίκεντρο βρίσκεται η έννοια του μαρμαρωμένου σώματος, του αγάλματος που ζωντανεύει. Το θέαμα κινείται στο σουρεαλιστικό σύμπαν της Φρέιτας, με πολλαπλές επιρροές, από τις Μεταμορφώσεις του Οβίδιου, τον κινηματογράφο αλλά και την αφρικανική τέχνη.
Συντελεστές:
Χορογραφία: Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας
Ερμηνεία: Marlene Monteiro Freitas, Andreas Merk, Betty Tchomanga, Lander Patrick, Cookie (κρουστά), Tomás Moital (κρουστά), Miguel Filipe (κρουστά)
Φωτισμοί- σκηνικά: Yannick Fouassier
Ζωντανή μουσική: Cookie (κρουστά)
Μοντάζ - ήχος: Tiago Cerqueira
Έρευνα: João Francisco Figueira, Marlene Monteiro Freitas
Παραγωγή: P.OR.K
Διανομή: Key Performance
Συμπαραγωγές: O Espaço do Tempo, Montemor-o-Novo (Πορτογαλία); Alkantara Festival, Lisbon (Πορτογαλία); Maria Matos Teatro Municipal, Lisbon (Πορτογαλία); Bomba Suicida, Lisbon (με την υποστήριξη του DGArtes, Πορτογαλία); CCN Rillieux-la-pape (Γαλλία); Musée de la danse, Rennes (Γαλλία); Centre Pompidou, Paris (Γαλλία); Festival Montpellier Danse 2014, Montpellier (Γαλλία); ARCADI, Paris (Γαλλία); CDC Toulouse/Midi-Pyrénées, Toulouse (Γαλλία); Théâtre National de Bordeaux en Aquitaine, Bordeaux (Γαλλία); Kunstenfestivaldesarts, Bruxelas (Βέλγιο); WP Zimmer, Antwerp (Βέλγιο); NXTSTP (με την υποστήριξη του EU Culture Programme)
Με την υποστήριξη του: ACCCA - Companhia Clara Andermatt, Lisbon (Πορτογαλία)
Ευχαριστίες: Staresgrime (Πορτογαλία), Dr. Ephraim Nold
Εντάσσεται στο δίκτυο [DNA] Departures and Arrivals που χρηματοδοτείται από το Creative Europe Programme/ European Commission.
El Conde de Torrefiel
LA
PLAZA
Πειραιώς
260 – Δ
30
Ιουνίου
- 1 Ιουλίου,
21:00
Με έδρα τη Βαρκελώνη, οι El Conde de Torrefiel (Tanya Beyeler-Ελβετία και Pablo Gisbert-Ισπανία) έχουν ξεχωρίσει όχι μόνο για τα καταπληκτικά ταμπλό βιβάντ που δημιουργούν στη σκηνή, αλλά και γενικότερα για την ιδιαιτερότητα της δουλειάς τους, που αποτελεί έναν δημιουργικό συγκερασμό ανάμεσα στον λόγο, στη φιλοσοφία, την εικαστική εγκατάσταση και στη χορογραφία. Η έρευνα για το LA PLAZA ξεκίνησε πέρσι στην Ελλάδα. Πρόκειται για το έβδομο κατά σειρά έργο τους που κάνει πρεμιέρα στις αρχές Μαΐου στο Kunstenfestivaldesarts στις Βρυξέλλες. Μία μεγάλη συμπαραγωγή μεγάλων ευρωπαϊκών φεστιβάλ και θεατρικών οργανισμών, αποτέλεσμα έρευνας ενός έτους πάνω στα φυσικά όρια που θέτει ο χώρος και τις φυσικές δυνάμεις που καθορίζουν τις ζωές μας. Οι καλλιτέχνες αντιμετωπίζουν το σκηνικό σαν είδος δημόσιας αγοράς, ένα κυκλικό σκηνικό που κατοικείται από ανθρώπους και μνημεία και λειτουργεί σαν ταξίδι στο χωροχρόνο.
Για τις ανάγκες της παράστασης στην Αθήνα, η ομάδα αναζητά 10 άτομα που θα ερμηνεύσουν τις ομαδικές δράσεις. Αιτήσεις μέχρι τις 20 Μαΐου – πληροφορίες: http://greekfestival.gr/gr/news/article/anoixto-kalesma-gia-10-ermineutes-gia-tin-parastasi-la-plaza-ton-el-conde-de-torrefiel )
Συντελεστές:
Σύλληψη: El
Conde
de
Torrefiel,
σε συνεργασία με τους ερμηνευτές
Κείμενο: Pablo
Gisbert
Σκηνοθεσία: Tanya
Beyeler
και Pablo
Gisbert
Σκηνικά: El
Conde
de
Torrefiel
- Blanca
Añón
Κοστούμια
- Props: Ερμηνευτές
- Blanca
Añón
Φωτισμοί: Ana
Rovira
Ήχος: Adolfo
Fernández
García
Σκηνική
διεύθυνση: Isaac
Torres
Παίζουν: Gloria
March
Chulvi,
Albert
Pérez
Hidalgo,
Mónica
Almirall
Batet,
Nicolas
Carbajal,
Amaranta
Velarde,
David
Mallols
και χορευτές από την Ελλάδα
Παραγωγή: El
Conde
de
Torrefiel,
Kunstenfestivaldesarts
(Βρυξέλλες)
Συμπαραγωγή: Alkantara
& Maria
Matos
Teatro
Municipal
(Λισαβόνα), Black
Box
Teater
(Όσλο), Centre
Georges
Pompidou
– Les
Spectacles
Vivants
& Festival
d’Automne
à Paris,
Festival
GREC
(Βαρκελώνη), Festival
de
Marseille,
HAU
Hebbel
am
Ufer
(Βερολίνο), Künstlerhaus
Mousonturm
Frankfurt
am
Main,
FOG
Triennale
Milano
Performing
Arts,
Vooruit
(Γάνδη), Wiener
Festwochen
(Βιέννη), Zürcher
Theatre
Spektakel
(Ζυρίχη)
Με
την υποστήριξη των Zinnema
(Βρυξέλλες), Festival
SÂLMON,
Mercat
de
les
Flors
and
El
Graner
- Centre
de
Creació,
Βαρκελώνη
Διεύθυνση
περιοδείας: Caravan
Production
Γιάννης
Μανταφούνης
- Manon Parent
Sing
the Positions
Πειραιώς
260 – Β
1-3
Ιουλίου,
21:00
Από τον Αύγουστο του 2017 που έκανε πρεμιέρα, το Sing the Positions έχει παρουσιαστεί 25 φορές σε 7 θέατρα, 7 πόλεις και 3 χώρες. Κι όμως, κάθε φορά η παράσταση είναι διαφορετική, καθώς η χορογραφία αναπτύσσεται με ανοιχτό σενάριο. Ο Γιάννης Μανταφούνης και η Manon Parent έχουν αναπτύξει μια ιδιαίτερη μεθοδολογία που βασίζεται στον δομημένο χορευτικό αυτοσχεδιασμό. Στη μεθοδολογία αυτή κυριαρχεί η αυξημένη εγρήγορση και συνείδηση για τη δράση του συν-χορευτή. Το Sing the positions κινείται ανάμεσα σε χορευτική παράσταση και μουσική συναυλία, συνδυάζοντας τραγούδια και ηχητικά συμβάντα που δημιουργούν οι ίδιοι ζωντανά επί σκηνής. Μέσα από ποικίλες μουσικές αναφορές, από όπερα μέχρι πειραματική μουσική, οι δύο ερμηνευτές μοιράζονται με το κοινό μια ανάλαφρη αίσθηση παιδικότητας και χαράς.
Συντελεστές:
Σύλληψη: Γιάννης
Μανταφούνης
Χορογραφία
- μουσική: Γιάννης
Μανταφούνης & Manon
Parent
Φωτισμοί: David
Kretonic
Ήχος: David
Scrufari
Διεύθυνση
παραγωγής: Mélanie
Fréguin
Βοηθός
παραγωγής: Erin
O’Reilly
Παραγωγή: Cie
Ioannis
Mandafounis
Συμπαραγωγή: ADC-Genève,
Tanzhaus-Zürich,
Prairie
- Pour-cent
Culturel
Migros,
RESO-Fonds
des
programmateurs
Με
την υποστήριξη των Swiss
Arts
Council
Pro
Helvetia,
SSA,
Nestlé
for
Art
foundation,
Stanley
Thomas
Johnson
foundation
Εισιτήρια: Πανεπιστημίου 39, στο greekfestival.gr, στο 210 3272000 και στο viva.gr