Γνωρίζατε ότι αν ένα παιδί δεν αισθάνεται συναισθηματική ασφάλεια, χιλιάδες νευρώνες κλείνουν και όλος του ο εγκέφαλος ασχολείται με την προστασία και επιβίωσή του, με αποτέλεσμα η δυνατότητα μάθησης να μειώνεται, ακόμη και να σταματά; Ή ότι οι δεσμοί που θ’ αναπτυχθούν μεταξύ γονέα και παιδιού κατά τη βρεφική ακόμη ηλικία, καθορίζουν την εικόνα για τον εαυτό του, αλλά και τις σχέσεις που θα δημιουργήσει στο μέλλον;
Σε ποιο βαθμό και με τι τρόπο επηρεάζουν, τελικά, οι βρεφικές, καθώς και οι πρώτες παιδικές εμπειρίες την ψυχοκοινωνική λειτουργικότητα του εφήβου; Σ’ αυτό το κρίσιμο ερώτημα εστιάζει η δεύτερη συνάντηση του φετινού κύκλου ομιλιών που διοργανώνουν οι εκδόσεις Πορφύρα, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου. Επιστημονικός υπεύθυνος, ο Σπύρος Κασιμάτης, Εκπαιδευτικός και Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας. |
Περιλήψεις εισηγήσεων Η Θεραπευτική Δύναμη του Παιχνιδιού και της γονεϊκής σχέσης Εισηγήτρια: Νέλλη Μπουκουβάλα, Ψυχοθεραπεύτρια, Παιγνιοθεραπεύτρια Με την πρόοδο των νευροεπιστημών γνωρίζουμε πλέον ότι η ψυχική υγεία των παιδιών παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στη δυνατότητα τους να προσλάβουν, να κατανοήσουν και να απομνημονεύσουν την νέα γνώση που θα λάβουν στο σχολείο. Αν ένα παιδί δεν αισθάνεται συναισθηματική ασφάλεια, χιλιάδες νευρώνες κλείνουν και όλος του ο εγκέφαλος ασχολείται με την προστασία και επιβίωση του. Η δυνατότητα μάθησης μειώνεται ή και σταματά τελείως. |
Οι εμπειρίες στη βρεφική ηλικία και οι συνέπειες στη σχολική προσαρμογή Εισηγήτρια: Ζαΐρα Παπαληγούρα, Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας ΑΠΘ, Ψυχολόγος Οι κύριες σχέσεις δεσμού του παιδιού με τους γονείς του δημιουργούνται στη διάρκεια της βρεφικής ηλικίας. Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι η ευαίσθητη ανταπόκριση του γονέα προάγει την ανάπτυξη ενός «ασφαλούς» δεσμού του παιδιού. Οι γονείς, οι οποίοι ανταποκρίνονται με ευαισθησία στις ανάγκες του βρέφους τους αντιλαμβάνονται ακόμη και την παραμικρή ένδειξη τους παιδιού, την αναγνωρίζουν, την διαβάζουν σωστά, την κατανοούν και ανταποκρίνονται με τον κατάλληλο τρόπο. Παράλληλα είναι γονείς που σέβονται την αυτονομία του βρέφους τους και δεν επιβάλλουν τις δικές τους επιθυμίες. Οι έρευνες ακόμη δείχνουν ότι αυτές οι πρώτες σχέσεις δεσμού καθίστανται υπόδειγμα για την εικόνα που θα έχει το παιδί για τον εαυτό του και για τους άλλους ανθρώπους αλλά και για τις σχέσεις που θα δημιουργήσει στο μέλλον. Επομένως, η εικόνα που θα έχει ένα παιδί για τον εαυτό του στο σχολείο έχει διαμορφωθεί, σε μεγάλο βαθμό, από τις εμπειρίες του στην πρώτη βρεφική ηλικία. |
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ Εισηγητές: Επιστημονικός υπεύθυνος: Σπύρος Κασιμάτης, Εκπαιδευτικός, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας Πού: Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, Β. Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, Αθήνα, www.thf.gr O φετινός κύκλος ομιλιών πραγματοποιείται μ’ αφορμή την έκδοση του βιβλίου των Lori Desautels και Michael McKnight, «Τα Μάτια Δεν Σωπαίνουνε Ποτέ: Παρακολουθώντας την συμπεριφορά των πιο δύσκολων μαθητών μας» (Eyes Are Never Quiet: Listening Beneath the Behaviors of Our Most Troubled Students) από τις εκδόσεις Πρώτη Ύλη (Ιανουάριος 2020). Δείτε τον προγραμματισμό των επικείμενων ομιλιών και μάθετε περισσότερα για την εκδήλωση ΕΔΩ. |