Αθανασία Κιφοκέρη: Θέατρο, λαμπερή εικόνα ή σκοτάδι και φόβος;

img

Τις τελευταίες ημέρες γίνεται λόγος για το παρασκήνιο που επικρατεί πίσω από μια λαμπερή πρεμιέρα, πίσω από ένα κατάμεστο θέατρο.

Υπάρχει φως και καθαριότητα ή σκοτάδι και δυσωδία; Οι απόψεις δίνουν και παίρνουν για το τι γίνεται μέσα σε αυτό τον λαμπερό κόσμο, τον κόσμο του θεάτρου. Ας, τα πάρουμε λοιπόν από την αρχή. Τι εννοούμε με τον όρο εκφοβισμό;

Ο εκφοβισμός αναφέρεται στη σωματική και ψυχολογική κακοποίηση ή μείωση ασθενέστερων ατόμων σε μια ομάδα. Παρά την εντύπωση ορισμένων ότι αποτελεί αποκλειστικά σχολικό φαινόμενο, στην πραγματικότητα εμφανίζεται σε όλες τις ηλικίες και τις κοινωνικές ομάδες. Μπορεί να συναντηθεί σε οποιοδήποτε τύπο σχολείων και σχολικών εγκαταστάσεων, στον στρατό, σε αθλητικά σωματεία, στη φυλακή, αλλά και στην οικογένεια ή στο χώρο εργασίας. Ο εκφοβισμός περιλαμβάνει τρία βασικά είδη κακοποίησης – συναισθηματική, λεκτική και σωματική. Συνήθως, πρόκειται για ανεπαίσθητες μεθόδους εξαναγκασμού όπως η ψυχολογική χειραγώγηση.

Ποια μορφή μπορεί να έχει ο εργασιακός εκφοβισμός στην τέχνη και γενικότερα σε οποιαδήποτε δουλειά:

  • Αποκλείοντας ή απομονώνοντας κάποιον κοινωνικά.

  • Η σωματική κακοποίηση ή η απειλή κατάχρησης.

  • Αδικαιολόγητη τιμωρία.

  • Αποκλεισμός από την επιλογή για εκπαίδευση, άδεια ή προαγωγή.

  • Αφαίρεση τομέων ευθυνών χωρίς αιτία.

  • Σεξουαλική παρενόχληση στον χώρο του θεάτρου .

Ο ηθοποιός προκειμένου να εργασθεί πρέπει να έχει παιδεία και πτυχία, γι αυτό πάρα πολύ νέοι που αποφοιτούν στοιβάζονται και γίνονται άνεργοι. Το γεγονός αυτό ενισχύει τις παραβατικές συμπεριφορές ισχυρών ανθρώπων με εξουσία που πολλές φορές προβαίνουν σε άσχημες συμπεριφορές και πολλές φορές οδηγούνται σε ακραίες συμπεριφορές. Τα φαινόμενα αυταρχισμού κάποιων ανθρώπων βασίζονται και στην εργασιακή ανασφάλεια, δηλαδή, όταν ο ηθοποιός είναι τόσο αδύναμος, δεν έχει λεφτά και προσπαθεί να εξασφαλίσει τη θέση του μέσα στο θέατρο υπόκειται σε εξευτελισμούς. Συνεπώς, οι αγώνες που γίνονται τώρα μέσω της δημοσιοποίησης των άσχημων γεγονότων που έχει βιώσει κάποιος είναι σημαντικό όχι μόνο για να φτιάξει ο θεατρικός χώρος αλλά και για να μπει αυτή η χώρα σε τάξη, αφού είναι σε μια γενική αταξία.

Συνεπώς, εάν είστε αντιμέτωποι με τον σοβαρό αντίκτυπο της εργασιακής κακοποίησης και χρειάζεστε βοήθεια, αναζητείστε την κατάλληλη υποστήριξη από ειδικούς και θεραπευτές. Μόνο οι εξειδικευμένοι στο ζήτημα μπορούν να σας προσφέρουν τις κατάλληλες στρατηγικές αντιμετώπισης και διαχείρισης ενός τόσο δύσκολου βιώματος. Μην φοβηθείτε να μιλήσετε, να είστε γενναίοι και όλα θα πάνε καλά.

Να θυμάστε το εξής:

Κάθε φορά που πιάνει ο κόσμος πάτο, έχουμε άνοδο, μέχρι κάτι να συγκλονίσει τον κόσμο και να ξανακατέβει. Και μετά ξανά, αυτή είναι η φυσική ροή των πραγμάτων. Τώρα βρισκόμαστε προς τον πάτο, από τον οποίο κάτι νέο θα ξεπηδήσει, φαίνεται ολοκάθαρα . Εάν καθαρίσει, ο χώρος της τέχνης από τοξικούς ανθρώπους η νέα γενιά που δραστηριοποιείται στον καλλιτεχνικό χώρο θα μπορέσει να μεγαλουργήσει και να οδηγήσει την τέχνη σε καλύτερο επίπεδο χωρίς τοξικές και αρρωστημένες εξαρτήσεις και σχέσεις.