Ο αξιόλογος συνθέτης Δημήτρης Κογιάννης έχει εντρυφήσει συνθετικά στο έργο των σημαντικών ποιητών του μεσοπολέμου καθώς «Τα ποιήματα ενός γελοίου» αποτελούν την τρίτη κατά σειρά δισκογραφική δουλειά στην οποία μελοποιεί ποιήματά τους.
Το LP κυκλοφορεί σε περιορισμένα αντίτυπα από το Ogdoo Music Group.
«Τα ποιήματα ενός γελοίου» είναι ένας φόρος τιμής και μνήμης στον εν πολλοίς ξεχασμένο ποιητή Ρώμο Φιλύρα ο οποίος ανήκει στον κύκλο των λεγόμενων νεορομαντικών - μετασυμβολιστών Ελλήνων ποιητών του Μεσοπολέμου, ανάμεσα στους Λαπαθιώτη, Ουράνη, Καρυωτάκη, Άγρα και Κλέωνα Παράσχο.
Tα μελοποιημένα ποιήματα του δίσκου ερμηνεύουν η Μαρία Αλαμανή - Ναθαναηλίδου και η Αγγελική Γαστεράτου. Στο πιάνο οι εξαιρετικές Φωτεινή Τσακνάκη και Γιάννα Τσιρικά.
Ο συνθέτης προσεγγίζει με σεβασμό και έμπνευση τον ιδιαίτερο, υπαινικτικό κόσμο του Ρώμου Φιλύρα και αναδεικνύει την πηγαία τρυφερότητα που τον διαπνέει, ανοίγοντας με τη μουσική του μία μυστική πύλη που μας μεταφέρει πίσω στον χρόνο της συγγραφής των ποιημάτων. Μία εποχή που όλα παρασύρονται σε μία δίνη ρομαντισμού και ιδανικοί έρωτες είναι αυτοί που παραμένουν ανεκπλήρωτοι.
Η Μαρία Αλαμανή-Ναθαναηλίδου και η Αγγελική Γαστεράτου ερμηνεύουν με ευαισθησία και εκφραστικότητα, συμβάλλοντας με τις εξαιρετικές φωνές τους στην ονειρική ατμόσφαιρα που δημιουργεί η ακρόαση.
Ο ίδιος ο συνθέτης γράφει γι’ αυτήν τη μοναδική έκδοση και τη μαγεία της ποίησης του Ρώμου Φιλύρα:
Κυρίες και κύριοι, καλησπέρα σας. Θα ήθελα να σας ταξιδέψω πίσω στο χρόνο! Συγκεκριμένα, στο 1911 και στην έκδοση της συλλογής «Ρόδα στον αφρό» του ποιητή Ρώμου Φιλύρα. Ο ίδιος, όταν ήταν 7 χρονών (ο πιο μαγικός αριθμός σύμφωνα με την αριθμολογία) έφαγε την πετριά της ποίησης όταν του ήρθε κυριολεκτικά μια πέτρα στο κεφάλι (κατά τα λεγόμενα του ίδιου)!
Με την συλλογή «Ρόδα στον αφρό», κάνει την εμφάνιση του στην Ελλάδα ο νεορομαντισμός και ο μετασυμβολισμός.
Η όψη του, με τα τεράστια γυαλιά και την κάπα που συνήθιζε να φοράει μαζί με το τρισδιάστατο και απόκοσμο βλέμμα του, τον καθιστούσαν αντικείμενο ποιητικής -και όχι μόνο- κοροϊδίας. Ο Φιλύρας όμως θαύμαζε. Θαύμαζε την ποίηση και τους ποιητές της. Θαύμαζε τις γυναίκες και τους έδινε μυθικά χαρακτηριστικά. Γι’ αυτό́ στα ποιήματά του συναντάμε τόσες γυναίκες (Μαρία, Σαπφώ, Άρτεμις, Ζαχαρούλα, Αγγελική και πολλές ακόμα) παραδομένες στην Αθανασία.
Διακρίνουμε ότι η ποίησή του έχει έναν συναισθηματικό υποκειμενισμό που εκφράζει το αίσθημα απομόνωσης του ποιητή από το περιβάλλον του. Τόλμησε να μην πολυασχοληθεί με νόμους, κανόνες μετρικής και τεχνικής στίχου. Ωστόσο, έχει συνέπεια και ρυθμό εσωτερικό. Γράφει σονέτα σε πλήρη αρμόνια και έχει στοιχεία από τον αισθητισμό του Wilde και από τον λυρισμό των Γάλλων συμβολιστών. Ισορροπεί ποιητικά ανάμεσα στο «φαίνεσθαι» και στο «γίγνεσθαι».
Το 1927 κάτω από την αρρώστια της σύφιλης και έγκλειστος πλέον στο Δρομοκαΐτειο, τυλίγεται με το σάβανο ενός γελοίου (τίτλος ποιήματός του). Είναι αυτός, απέναντι στην τρέλα που τον γυροφέρνει.
Αυτό το ποίημα θα μπορούσε να απευθύνεται στον ίδιο και να είναι γραμμένο στο βάραθρο εκείνο, το οποίο αναφέρει ο Καρυωτάκης στο ποίημα του «Υποθήκαι»
Έτσι λοιπόν κρατώντας σκήπτρο και λύρα, ποιος θα τολμήσει το 2021 να ξεθάψει το σάβανο;
Το σάβανο με τα ποιήματα «ενός γελοίου»;
Δημήτρης Κογιάννης
«Τα ποιήματα ενός γελοίου» κυκλοφορούν σε LP το οποίο μπορείτε να προμηθευτείτε από το Ogdoo Music Group επικοινωνώντας μαζί μας στο
[email protected]
Επίσης τα τραγούδια του album είναι διαθέσιμα από το Ogdoo Music Group σε όλες τις ψηφιακές πλατφόρμες.
Το εικαστικό εξώφυλλο του LP έχει σχεδιάσει ο Γιώργος Κογιάννης.